Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Salg av promoer

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er det riktig å gjøre forretning av å selge promoer?

Poll ended at 27 Oct 2005, 10:01

JA, alle fortjener en sjanse til å gjøre seg noen kroner
7
15%
Er litt snuskete, men det passerer
22
48%
Det er helt umoralsk!!
14
30%
Æ vett 'kje!
3
7%
 
Total votes: 46
User avatar

Topic author
Eirin
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Salg av promoer

Post by Eirin »

Jeg irriterer meg over useriøse aktører på markedet som prøver å sko seg på å selge promoer.

For ordens skyld: en promo er en vareprøve på en skive som er lagt ut for salg.

Hva synes folk?

User avatar

Tiwar
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 08 Aug 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tiwar »

Samleobjekt som jeg syns er kult å ha om jeg samler på utgivelser av et spesifikt band. Gjør meg ingenting å betale for de, og har heller ikke noe imot at andre folk selger de.

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Promoer er uinteressant av den enkle grunn at jeg foretrekker "full pakke".

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Eirin wrote:Jeg irriterer meg over useriøse aktører på markedet som prøver å sko seg på å selge promoer.

For ordens skyld: en promo er en vareprøve på en skive som er lagt ut for salg.

Hva synes folk?

Helt enig med deg, jeg synes det er nesten provoserende å selge ting som er ment for å være gratis.

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

synes det er greit om man har gjordt jobben sin med promoen, ved å anmelde feks. Men de som sitter på skikkelig amatør-webs og håver inn promoer og aldri gjør noe annet enn å selge de etterpå, irriterer meg grenseløst. Det er flere av de der ute!
For oss som jobber gratis for disse nettsidene, bruker vår tid på dette, er dette en ganske liten "lønn" i forhold til arbeidet.
Jeg har ennå til gode å ha solgt noe da, har gitt bort litt, men tenker på det.....

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Gulbrandsen wrote:synes det er greit om man har gjordt jobben sin med promoen, ved å anmelde feks. Men de som sitter på skikkelig amatør-webs og håver inn promoer og aldri gjør noe annet enn å selge de etterpå, irriterer meg grenseløst. Det er flere av de der ute!
For oss som jobber gratis for disse nettsidene, bruker vår tid på dette, er dette en ganske liten "lønn" i forhold til arbeidet.
Jeg har ennå til gode å ha solgt noe da, har gitt bort litt, men tenker på det.....

Sitter man som anmelder på en haug med promoer kan det være greit å selge dem for billige penger. Men når jeg ser promo-CDer til salgs i brukte butikker ler jeg godt.

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

AndersMarken wrote:Promoer er uinteressant av den enkle grunn at jeg foretrekker "full pakke".

Hvem gjør ikke det?

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

leifk wrote:
AndersMarken wrote:Promoer er uinteressant av den enkle grunn at jeg foretrekker "full pakke".

Hvem gjør ikke det?

Kløvstad'n!

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

Tenebres wrote:
Eirin wrote:Jeg irriterer meg over useriøse aktører på markedet som prøver å sko seg på å selge promoer.

For ordens skyld: en promo er en vareprøve på en skive som er lagt ut for salg.

Hva synes folk?

Helt enig med deg, jeg synes det er nesten provoserende å selge ting som er ment for å være gratis.

vel, egentlig ikke. De er ment i promo-sammenheng, dermed egentlig ikke gratis. De blir ikke trykket opp i ubegrensede opplag, og blir dermed et samler-objekt for noen. Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

For meg begynner promoer å bli et ikke ubetydelig problem. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre med dem, og bunken bare vokser og vokser...

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)


Gulbrandsen wrote:vel, egentlig ikke. De er ment i promo-sammenheng, dermed egentlig ikke gratis.

Det står "FOR PROMOTION ONLY!" på de fleste promoene, med andre ord er de ikke ment for salg.

Edit: er det ikke ulovlig egentlig å selge noe som er ment for å være en smakebit/promotion?

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)

du syntes jeg trengte den infoen? jeg har jobbet med promotion, så det er sagt. De er ikke gratis nei, for det er Promotion, DVS. SELSKAPET FÅR NOE IGJEN FOR DET! det er meningen i allefall.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)

du syntes jeg trengte den infoen? jeg har jobbet med promotion, så det er sagt. De er ikke gratis nei, for det er Promotion, DVS. SELSKAPET FÅR NOE IGJEN FOR DET! det er meningen i allefall.

Æh? Selvsagt er det meningen, jeg har ikke påstått det motsatte. Men en gratis "gave" brukt som reklame er fremdeles en gratis vare... ikke en priset én.

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)

du syntes jeg trengte den infoen? jeg har jobbet med promotion, så det er sagt. De er ikke gratis nei, for det er Promotion, DVS. SELSKAPET FÅR NOE IGJEN FOR DET! det er meningen i allefall.

Æh? Selvsagt er det meningen, jeg har ikke påstått det motsatte. Men en gratis "gave" brukt som reklame er fremdeles en gratis vare... ikke en priset én.

ok, men da bør den forbli hos de som fikk den da, for det er kun bransjen som får disse. De deles ikke ut i butikken. Og det er ikke gave, det er en verdifull satsning på artisten.

User avatar

carburetor
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 25 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by carburetor »

kult med promoer vis man sammler på et et band.
er full pakke som teller selvsagt. noen her som har noen tankard promoer liggende?

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Kjøp og selg ivei :!:
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)

du syntes jeg trengte den infoen? jeg har jobbet med promotion, så det er sagt. De er ikke gratis nei, for det er Promotion, DVS. SELSKAPET FÅR NOE IGJEN FOR DET! det er meningen i allefall.

Æh? Selvsagt er det meningen, jeg har ikke påstått det motsatte. Men en gratis "gave" brukt som reklame er fremdeles en gratis vare... ikke en priset én.

ok, men da bør den forbli hos de som fikk den da, for det er kun bransjen som får disse. De deles ikke ut i butikken. Og det er ikke gave, det er en verdifull satsning på artisten.

Ok det ser ut som vi er enige.

Men sånn rent teknisk sett... er det ikke ulovlig å selge uprisete promoteringsmidler? I alle fall i butikker mener jeg at det er det... men det var lenge siden jeg satt på økonomisk jusskurs :?

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:
Tenebres wrote:
Gulbrandsen wrote:Synes det er bedre at de havner for noen få kroner hos en i Hordaland, fremfor at den blir liggende i hylla mi og tar unødig plass.

Hint hint? ;)

du syntes jeg trengte den infoen? jeg har jobbet med promotion, så det er sagt. De er ikke gratis nei, for det er Promotion, DVS. SELSKAPET FÅR NOE IGJEN FOR DET! det er meningen i allefall.

Æh? Selvsagt er det meningen, jeg har ikke påstått det motsatte. Men en gratis "gave" brukt som reklame er fremdeles en gratis vare... ikke en priset én.

ok, men da bør den forbli hos de som fikk den da, for det er kun bransjen som får disse. De deles ikke ut i butikken. Og det er ikke gave, det er en verdifull satsning på artisten.

Ok det ser ut som vi er enige.

Men sånn rent teknisk sett... er det ikke ulovlig å selge uprisete promoteringsmidler? I alle fall i butikker mener jeg at det er det... men det var lenge siden jeg satt på økonomisk jusskurs :?

det bør egentlig være det i butikker, men privat selger man jo til og med sex, så da synes jeg promoer har liten irritasjons-innvirkning på meg....

User avatar

Topic author
Eirin
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Eirin »

Jeg mener jo selvsagt at en promo er en vareprøve, en vareprøve man deler ut for å få anmeldelser, spillejobber eller for å få goodwill hos aktører i bransjen.

Slike vareprøver er ikke ment for salg. Den som anmelder eller arrangerer konserter, eier platebutikk etc skal gjøre penger på å selge blader, arrangere konsert eller selge salgsex. av skivene. Ikke komersielle aktører får den bonusen at de får gratis musikk.

Men jeg mener også at det finnes en gråsone. En promo for en utgivelse som kom for ti år siden kan vel ha en viss samleverdi.

Noe annet er det imidlertid med folk som driver slike snuskete, små websider som har noen få besøkende i uka, og som i beste fall legger ut halvhjertede anmeldelser, for deretter å anonsere promoene for salg.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Greit med promoer, men er ikke spes glad i cardboardsleeve greiene.....

Full pakke foretrekkes
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Locked Previous topicNext topic